Litterbox, Linja-autossako tunnelmaa, Länsilinjat Oy

litterbox

Tekstintoistokyky opitaan viimeistään ensimmäisellä luokalla, lukutaidon hankkimiseen kuluu koko elämä.

otus

Litterbox

► Linja-autossako tunnelmaa, 2015

Sähköpostini 4.1.2015, Väliaikatietoja
Sähköpostini 22.1.2015, Reklamaatio
Palaute 28.1.2015
Sähköpostini 28.1.2015, Palaute edelliseen
Jälkipyykkiä 31.3.2015 ja 21.4.2015

Sähköpostini 26.4.2015, Viimeinen posti
Palaute 27.4.2015
Sähköpostini 27.4.2015, Palaute edelliseen
Palaute tai vastaus on, 28.4.2015

"Linja-autonkuljettajan työ on ennen kaikkea palveluammatti, jossa tarvitaan hyvän ajotaidon ja monipuolisen kaluston hallinnan lisäksi joustavaa asiakaspalvelutaitoa."

Ammattinetti, Työ- ja elinkeinoministeriö

Appendix 11.9.2015
Sivuston alkusivu

Linja-autossako tunnelmaa

Lisätty 1.2.2015. Intro 1.-7.2.2015. Täydennetty 31.3.2015, 21.4.2015, 28.4.2015, 13.5.2015.
Siirretty kehyksistä tälle sivulle 27.5.2015 ja verkkoon 12.9.2015.

Iltalehdessä uutisoitiin 20.11.2014 surkeasta asiakaspalvelusta Jyväskylässä, kun kaksi lasta oli naureskellen jätetty oman onnensa nojaan linja-autoasemalle ollessaan matkalla yksin, ja joilla oli jatkoyhteys maksettuna eteenpäin. Kokemuksiaan tämän päivän 'maantien ässistä' on kartoittanut blogissaan jo 18.8.2009 myös Ilmari Majuri.

Tampereen seudun Länsilinjat Oy ei näytä halunneen jäädä jumbosijoille, mutta kohdistaa huomionsa eläkeikäisiin ja ostoskärryihin, ja kun vuoron vaihdon jälkeen ei enää yltänyt ostoskärryihin, niin sitten tahallisesti virheellisiin matkalippuihin. Tässä yksi esimerkki vuoden 2015 alusta sähköpostistani 4.1.2015 alkaen.

Jokaisen sähköpostini lopussa oli kuusi linkkiä omille sivustoilleni sisältökuvauksineen ja jo sähköpostini 22.1.2015 liitteisiin oli matkalippujen ohella skannattu myös mm. työeläkekortti, magneettiangiografia 16.9.2013 ja lääkärin lausunto 11.12.2013. Liitteet eivät ole tässä mukana, eikä ainakaan toistaiseksi ensimmäinen reklamaationi 3.10.2014, jonka seurauksia Länsilinjat Oy ei ole kyennyt ennakoimaan eikä hallitsemaan. Tuskin tunnistamaankaan, kun ei ole edes yrittänyt.

Nykyisin linja-autonkuljettajiksi eksyy myös sadunkertojia, joille matkustajat näyttävät olevan vain pelkkä kiusallinen pakkopulla esineen eli linja-auton siirtämisessä paikasta A paikkaan B. Ja hallintohenkilöstö istuu sievästi rivissä silmät pyöreinä ja uskoo joulupukkiin. 'Tuloksista' päätellen siitä ei ole epäilystäkään.

Palautteen sähköpostiini 4.1.2015 sain vasta yli kolmen viikon kuluttua 28.1.2015, kun toinen henkilö siihen kehotti, mutta en silloinkaan siihen mitä itse olin kirjoittanut, vaan vastaanottajan mukaan siihen mitä tämä toinen henkilö oli kertonut, ja silloinkin vain kokonaisuudesta irrotetun matkalippudilemman osalta, ts. pelkkiin seurauksiin ja yksityiskohtiin, vaan ei vahingossakaan syihin ja kokonaisuuteen. Sama koskee myös toista 'palautetta' 27.4.2015 alempana. Paljastavinta niissä ei olekaan se, mitä niissä on, vaan se mitä niistä puuttuu.

"Olen keskustellut Teitä palvelleen kuljettajan kanssa."  jatkoi tekstilingvistisesti mielenkiintoinen posti 28.1.2015, nielaisi tyhjää ja siirtyi liukkaasti konkreettisiin. Mistä oli keskusteltu? Säästä kenties? Lomasuunnitelmista? Extrasolaarisista planeetoista? Vai "saduista ja tarinoista"? Ja millä tuloksella? Onkin syytä epäillä, että sähköpostejani 4. ja 22.1.2015 ei oltu edes luettu. Lukukuittaukset 5. ja 22.1.2015 kertovat vain sen, että sähköpostit oli avattu ja suljettu, mutta ei sitä oliko ne luettu ja ymmärretty. Tuon em. 'palvelun' 'laatu' näkyy alempana sähköpostissani 22.1.2015.

Palautteessa ei ollut pahoittelua tyyliin "- - Pahoittelumme kuljettajamme käytöksestä. Lukiessani viestiänne, oivalsin heti kenestä kuljettajastamme on kyse. Vastaava tilanne on toistunut hänen kohdallaan liian usein. - - Kuljettajan käytöstä ei voi hyväksyä.", niin kuin reklamaationi 3.10.2014 palautteessa jo 6.10.2014, vaan vain siitä että "vastaaminen viivästyi", mikä antaa ymmärtää, että asiakaspalaute ei ole mitenkään tärkeätä. Länsilinjat Oy:n laatulupaus tosin väittää Joukkoliikennelain § 48:n velvoittamana ihan jotakin muuta.

Häikäisevin suoritus tässä ns. 'vastaamiseksi' kutsutussa merkkijonossa on se, että sitä varten oli avattu sähköpostini 22.1.2015, jonka olin nimennyt reklamaatioksi, ja ikään kuin 'vastattu' siihen, eivätkä ne kaksi postia ole edes samassa galaksissa. Ehkä tuon em. 6.10.2014 palautteen "kuljettajan"  tilalle onkin tarkoitus vain vaihtaa aina tarpeen mukaan sopiva(t) titteli(t) -

"Onko nyt niin, että matkustajan pitäisi olla milloin tahansa varautunut esittämään epikriisi ja syntymätodistus ja pitämään esitelmä ominaislaadustaan, matkan tarkoituksesta ja ostoskärrynsä anatomiasta, ennen kuin voi odottaa asiallista kohtelua?", kysyin reklamaationi 3.10.2014 lopussa. On. Tieto vaan ei ole kelvannut.

Se siis Länsilinjat Oy:n hallintohenkilöstön yhtäkkiä kuin tuhka tuuleen kadonneesta luku- ja kirjoitustaidosta, havainto- ja päättelykyvystä, todennäköisyyksientajusta ja kyvystä hahmottaa kokonaisuuksia. Niin päätyi lopulta koko prosessi tänne Litterboxiin Mestaritonttujen seuraksi.

En kuitenkaan lähtenyt käymään Länsilinjat Oy:n toimistossa, vaikka alla 22.1.2015 sähköpostissani niin kirjoitinkin. Mutta koska asiakaspalvelu ei kaikesta 'pahoittelusta' huolimatta ole palannut kaikilta osiltaan syksyä 2014 edeltäneelle kiitettävälle tasolle, niin kesäkuun 2015 alusta vaihdan lopulta kauppaa ja kuljettajat voivat sitten leikkiä keskenään. Se vaihtoehto tuli testattua ja hyväksi havaittua jo 30.1.2015. Mielenkiintoista yritystoimintaa, kun henkilökunta pyrkii karkottamaan asiakkaita -

Tiettävästi täällä on talven mittaan myös ainakin yksi matkustaja ohitettu pysäkillä ottamatta kyytiin ja kuljettaja väittänyt jälkeenpäin, ettei siellä ketään ollut. Jos kuljettajat eivät erota heijastinliivillä varustautunutta matkustajaa pysäkillä eivätkä tunnista eläkeikäistä eläkeikäiseksi, niin tunnistavatko he liikennemerkkejäkään? Pitäisi varmaan ampua hätäraketti, että huomattaisi ja pukeutua rooliasuun, että mahtuisi käsityskyvyn rajoihin. Mutta sekin on saamani 'palautteen' sanoin ilmeisesti sitä Länsilinjat Oy:n nykyistä 'liikennöintitapaa'.

Sääli, että tällaiset tapaukset pääsevät pilaamaan myös ammatin vaatimukset hyvin sisäistäneiden hyvien kuljettajien mainetta.

 

Sähköpostini 4.1.2015, Väliaikatietoja

Kiitokset taannoisen reklamaationi 3.10.2014 hyvästä palautteesta. Siitä syntyi luottavainen olo, että kaikki on hyvin.

Mutta eipä aikaakaan, kun jo alkoi tulla vahva intuitiivinen tunne siitä kuin olisikin virinnyt jokin maanalainen vastarintaliike yhden kuljettajan puolesta yhtä matkustajaa vastaan. Niin paljon happamia ilmeitä en ole nähnyt näin lyhyessä ajassa varmaan koskaan, mutta oli ajamassa toki ihan järkeviäkin kuljettajia.

Viimeinen pisara oli sitten se, kun 24.11.2014 taas kerran yksi kuljettaja jätti auton juuri sille hankalimmalle etäisyydelle jalkakäytävästä ja otti käyttöön tasan saman käsikirjoituksen sujuvasti kuin ulkomuistista: "Tule sinä ensin sisään, niin minä nostan kärryn".

Sitä ei näissä reklamaationjälkeisissä olosuhteissa voinut pitää minään muuna kuin silkkana pelleilynä. Ettei vaan olisi reklamoitu kuljettaja sepittänyt työtovereilleen satuja ja tarinoita, kun oli oma lehmä ojassa -?

Oli hyinen sää enkä jaksanut ottaa osaa samaan farssiin jo toista kertaa. Tämä kuljettaja oli ainakin puolet ohuempi kuin se edellinen, ostoskärry tavallista kevyempi ja suostuin siihen, vaikka en todellakaan kaipaa mitään lähikontakteja ja epäloogisia piirileikkejä kuljettajien kanssa, enkä missään nimessä halua jättää ostoskärryäni yksin kadulle selkäni taakse hetkeksikään. Sitä paitsi: en taaskaan pyytänyt neuvoja vaan apua.

Minun ohjeillani kuljettaja olisi selviytynyt noin 1 - 2 askeleella, kun olisi vain yksinkertaisesti ottanut kiinni ostoskärryn vetoaisasta ja minä sen seisontatuesta, mutta omilla ehdotuksillaan tarvittiinkin noin 10, kun hänen piti kärryn nostamisen lisäksi ohittaa minutkin auton ahtaassa etuosassa jopa kaksi kertaa (se aiemmin reklamoimani kuljettaja olisikin niin menetellen joutunut ohittamaan minut keskiovesta asti). Ostoskärry on yhä edelleen minun ja minä myös yhä edelleen tiedän paremmin miten ja missä järjestyksessä sitä on järkevintä käsitellä.

Sen jälkeen olen tullut sillä samalla Tampereelta klo 13.55 lähtevällä vuorolla vain kerran 12.12.2014 ja paluulipun takana lukee "ok", eli auto oli ajettu sopivalle etäisyydelle jalkakäytävästä ja sain itse vedettyä ostoskärryn sisään. Mutta nyt tilannetta tarpeeksi tarkkailtuani ja vaihtoehtoja puntaroituani olen tullut siihen tulokseen, että enää en tule käyttämään sitä vuoroa. Olen jo kerran sitä ennen ja kaksi kertaa sen jälkeen - viimeksi perjantaina - kokeillut vuoroa klo 8.25 Kurusta ja palannut klo 10.10 Tampereelta lähtevällä vuorolla takaisin. Niillä vuoroilla ovat kuljettajat molempiin suuntiin olleet kiitettävän aikuisia ja aidonoloisen ystävällisiä. Ainakin toistaiseksi.

Tämä järjestely tosin kääntää päiväjärjestykseni päälaelleen, mikä tuottaa mahdollisine valvomisineen kramppeja ja iskeemisiä lepokipuja jalkoihin, ja menomatkalla koulupäivinä auto on niin ääriään myöten täynnä koululaisia, että tyhjänkin ostoskärryn kanssa hädin tuskin sekaan sopii. Minulla ei kuitenkaan ole muita vaihtoehtoja kaupassa käynnille kuin Ylöjärven S-market.

Kaikki sujui hyvin kaksi vuotta kun liikkeellä oli korkealattiainen bussi ja paluumatkalla alusta loppuun aina samat vakituiset kuljettajat, joilla ei mennyt sormi suuhun, vaan irtosivat kevyesti rattinsa takaa nostamaan ostoskärryn tavaratilaan.

Hämmästyttävää onkin, miten niin monet tämän nimenomaisen Tampereelta klo 13.55 lähtevän vuoron alkupään nykyiset kuljettajat Ylisen tienoille asti eivät ymmärrä työvälineensä matalan lattian tarkoitusta, ja miten yksi ostoskärry voi vain kolmena päivänä kuukaudessa ja vielä eri kuljettajien ajovuoroilla ottaa niin koville.

Olen tähän asti säilyttänyt kaikki S-marketin kassakuitit, nyt syksyn mittaan myös bussiliput ja tarvittaessa kirjoittanut heti kotiin päästyäni niiden taakse joitakin kommentteja tyyliin "hm" tai "ok". Kuvaliitteenä on tuo 24.11.2014 paluulippu, jonka taakse olin kirjoittanut "ja taas sama repliikki! Huh!". Toisena kuvaliitteenä on seuraavassa kuvattu 2.1.2015 menolippu.

Viime hetken lisäyksenä vielä uutuutena matkalippudilemma, kun minä sen sijaan olen syksyn mittaan useinkin joutunut neuvomaan kuljettajia matkalipun teossa. Jotkut ovat alkaneet tehdä lippua 39 km matkasta 41 km mukaan hinnalla 9,30 € ja liittää siihen eläkeläisalennusta, jota ei 39 km matkalta edes saa, eikä 41 km matkaltakaan, mutta olen yleensä ehtinyt estämään sen. Kukaan ei ole kysynyt työeläkekorttia enkä minä sitä esittänyt, koska siihen ei ole tällä matkalla tarvetta.

Viime perjantaina 2.1.2015 kerroin meneväni Ylöjärven S-marketille, niin kuin aina, ja kysyin oliko hinta noussut vuodenvaihteessa. Kuljettaja kertoi loppusumman, mutta ei sitä miten se oli syntynyt, ja oletin että hinta oli noussut enkä edes tarkistanut lippua siinä vaiheessa.

Paluumatkalla hinta oli kuitenkin taas 8,20 € eikä menolippu kuljettajan mukaan pitänyt paikkaansa: lipusta löytyikin 30 % alennus (mistähän summasta?), kilometrejä 41 Asemantielle asti ja 'alennettu' hinta 8,30 € eli 0,10 € enemmän kuin normaali taksa 8,20 €, joka on ollut käytössä jo kaksi vuotta 1.1.2013 alkaen. S-marketkin on yhä edelleen hyvin tanakasti 39 km päässä Lähdevainiontiellä.

Oli se lipunteko tältäkin kuljettajalta aina ennen onnistunut. Yritän udella tämän matkalipun motiivia seuraavalla kerralla viikon kuluttua häneltä itse.

Kirjoitan taas, jos tulee aihetta. Toivottavasti ei tule.

Sähköpostini 22.1.2015, Reklamaatio

Viimeksi 4.1.2015 kirjoitin mm. seuraavaa:

"- - Viime hetken lisäyksenä vielä uutuutena matkalippudilemma, kun minä sen sijaan olen syksyn mittaan useinkin joutunut neuvomaan kuljettajia matkalipun teossa. Jotkut ovat alkaneet tehdä lippua 39 km matkasta 41 km mukaan hinnalla 9,30 € ja liittää siihen eläkeläisalennusta, jota ei 39 km matkalta edes saa, eikä 41 km matkaltakaan, mutta olen yleensä ehtinyt estämään sen. Kukaan ei ole kysynyt työeläkekorttia enkä minä sitä esittänyt, koska siihen ei ole tällä matkalla tarvetta.

Viime perjantaina 2.1.2015 kerroin meneväni Ylöjärven S-marketille, niin kuin aina, ja kysyin oliko hinta noussut vuodenvaihteessa. Kuljettaja kertoi loppusumman, mutta ei sitä miten se oli syntynyt, ja oletin että hinta oli noussut enkä edes tarkistanut lippua siinä vaiheessa.

Paluumatkalla hinta oli kuitenkin taas 8,20 € eikä menolippu kuljettajan mukaan pitänyt paikkaansa: lipusta löytyikin 30 % alennus (mistähän summasta?), kilometrejä 41 Asemantielle asti ja 'alennettu' hinta 8,30 € eli 0,10 € enemmän kuin normaali taksa 8,20 €, joka on ollut käytössä jo kaksi vuotta 1.1.2013 alkaen. S-marketkin on yhä edelleen hyvin tanakasti 39 km päässä Lähdevainiontiellä.

Oli se lipunteko tältäkin kuljettajalta aina ennen onnistunut. Yritän udella tämän matkalipun motiivia seuraavalla kerralla viikon kuluttua häneltä itse. - - "

Tämä sama kuljettaja oli ajamassa seuraavan kerran vasta eilen 21.1.2015 ja otin asian puheeksi. Kerroin selvästi, että minun matkani ei ollut Asemantielle, vaan S-marketille Lähdevainiontielle, ei 41 km vaan 39 km päähän eikä millään 30 % 'alennuksilla' vaan normaalitaksalla. Kuljettaja totesi vain, ettei lipun matkaa koskevilla merkinnöillä ole mitään merkitystä. Ihan totta? Matkan hinnalle ja minulle kyllä on. Hän myös väitti klo 8.25 vuoron Kurusta ajavan Asemantielle, vaikka kääntyykin jo S-marketin kohdalta Lähdevainiontielle.

Kuljettaja vain kummasteli, että meillähän on mennyt ihan hyvin, ja kieltäytyi ymmärtämästä mistään mitään, jollaista taktiikkaa olen aina kutsunut 'tyypilliseksi taudinkuvaksi'. "Niin on. Tähän asti." sanoin siihen. Kysymys ei kuitenkaan ollut jostakin menneestä hyvin menosta ja sen yllättävästä muutoksesta kuin salamasta kirkkaalta taivaalta, aivan kuin täysin tyhjästä olisin hyökännyt kuljettajaparan kimppuun. Kysymys oli virheellisestä matkalipusta, jota kuljettaja ei myöntänyt, vaan keksi lopuksi innoissaan, että "Sitten perillä ulos keskiovesta, kiitos!"

Tilanne olisi ollut helposti pelastettavissa tekemällä matkalippu todellisilla tiedoilla, mutta tämä vain paransi vauhtia. Minulla oli mukana molemmat 2.1.2015 matkaliput ja kehotin ottamaan mallia paluulipusta, joka oli aivan oikein. Kuljettaja siihen: "Minä en ota mistään mallia." Sanoin siihen, että parasta ottaa, että tulee oikein ja lisäsin vielä, että "vai pitääkö taas kirjoittaa Länsilinjoille?".

Kun tarkistin lipun, huomasin, että pitää. Tämä posti siis oli kuljettajan tietoinen valinta. Kun ei pääse konstailemaan ostoskärryn kanssa, niin sitten matkalipun. Päätepysäkkinä oli taas samalla mystisellä 30% merkinnällä toinen väärä osoite, Lyhdetie, joka on 40 km päässä Lähdevainiontien poikkitie ja olisi minulle Asemantien tapaan yhtä mahdottoman taipaleen takana. Hinta tosin oli tällä kerralla oikein, koska 37-40 km matkat maksavat saman 8,20 € sekä normaalitaksana että eläkeläisille.

otus

Jälkipyykkiä

Tarkistin kaikki tämän kyseisen kuljettajan no 406 tekemät matkaliput ja tuloksena olikin vain yksi neljästä kaikilta osiltaan oikein 22.1.2015 mennessä.

Myös toiselle kuljettajalle alkoi lipunteko 9.2.2015 klo 8.25 yllättäen tuottaa vaikeuksia: "Kone on vähän outo". Eipä ollut ollut vielä kuukausi aikaisemmin 12.1.2015.

Kumpaakaan heistä ei sen koommin enää näkynyt ja ehti jo tuntua siltä, kuin jotakin olisi sittenkin saatu aikaan.

Mutta 30.3.2015 tuo vääränlipuntekijä olikin klo 8.25 vuorossa opastamassa uutta kuljetta­jaa! Sillä lailla siellä siis palkitaan huonosta asiakaspalvelusta.

Samalla se vahvistaa epäilyä siitä, että välttyäkseen reklamaation mahdollisilta seurauksilta kuljettaja on todellakin syöttänyt työnantajalle silkkaa omatekoista potaskaa - mitä se sitten lieneekin -, jonka tämä on hetkeäkään epäröimättä nielaissut.

Ts. sitä, mitä matkustajat kirjoittavat, kysytään kyllä laatulupauksen mukaisesti kuljettajilta, mutta sitä, mitä kuljettajat siitä väittävät, ei enää tarkisteta matkustajilta. Niinpä tuloksena onkin 'kuski käskee' ja 'pomo pomppaa' eikä reklamaatioilla ole käytännössä mitään merki­tystä. Eikä niin ollen matkustajillakaan.

Sama kuljettaja no 406 oli ajamassa taas 13.5.2015 klo 8.25, ja sai kuin saikin jonkin ihmeen ja kumman kautta aikaan matkalipun aivan oikeilla tiedoilla. Mutta ei kyennyt yhdellä silmäyksellä hahmottamaan tasarahaa 8,20 € eli 4 * 2,00 € + 0,20 €, vaan siirteli ensin kolikoita kaksi kertaa edestakaisin, ennen kuin se hänelle selvisi. Se havaintokyvystä taas tällä kertaa.

Myös toinen, 'outokoneinen', oli 21.4.2015 palannut rattiin. Sanoin matkan päämääräksi "Ylöjärven S-market, 39 km", niin kuin aina, eli Lähdevainiontielle. Tämä toivotteli maireasti hyvää päivän jatkoa ja lipussa luki "Kirjasto, Kärpäntie, 40 km".

Perillä poistuin etuovesta, niin kuin olen tehnyt aina, koska se on minulle liikkumisen kannalta helpoin tie ulos, eikä Lähdevainiontien pysäkiltä ole tulossa kuin korkeintaan yksi uusi matkustaja. Paluumatkalla täyden ostoskärryn kanssa oli onneksi ihan täysikasvuinen kuljettaja.

Jos ei tällaisia keskenkasvuisia saa palautettua työtehtävien edellyttämään järjestykseen, tulen henkilökohtaisesti käymään Länsilinjojen toimistossa. Sitä matkaa en kuitenkaan tekisi Länsilinjoilla, vaan erään tuttavani kyydillä, mikä samalla korvaisi myös yhden kauppamatkan.

Tämän postin nimenä oli vielä stilisointivaiheessa Väliaikatietoja 2, mutta viime hetkellä muutin nimeksi Reklamaatio 2. Ja jos iästäni on syntynyt epäselvyyksiä, niin toisena liitteenä on siitä aiheesta tietopaketti, jonka yksityiskohtia ei ikää lukuun ottamatta saa kertoa kuljettajalle kuin tarpeen mukaan suuntaa antavasti. Työeläkekorttiani en kuitenkaan missään olosuhteissa tule näyttämään yhdellekään kuljettajalle, koska siihen ei näillä minun 39 km matkoillani ole tarvetta. Pelkkä uteliaisuus ei riitä perusteluksi.

Palaute puheluun 28.1.2015

Hei!

Leena Hautala soitti ja kertoi, että liikennöintitapamme ei kaikilta osin vieläkään vastaa odotuksianne. Olen keskustellut Teitä palvelleen kuljettajan kanssa. Kävimme myös läpi pysäkit joilla taksaporras muuttuu. Uskoisin, että asia on myös hänen kohdallaan kunnossa. Pahoitteluni, että vastaaminen Teille viivästyi.

Terveisin

Länsilinjat Oy

Kari Keinonen

Sähköpostini 28.1.2015, palaute edelliseen

Minä ja muut kuljettajat ovat tienneet taksat varsin hyvin jo 2,5 vuotta ja tämä kyseinen vain klo 8.25 Kurusta lähtevän vuoron kuljettajakin aikaisemmin. Niinpä hänen kaksi virheellistä lippuaan eivät olleet mitään vahinkoja vaan tahallisia tekoja. Varsinkin kun jälkimmäisellä kerralla kerroin edellistä virheellistä matkalippua käsitellessäni tarkkaan, että olen menossa 39 km päähän Lähdevainiontielle, niin kuin aina, ja silti jo minuutin kuluttua tuloksena oli virheellinen lippu.

Kilometritaksat kyllä ovat kaikkien kuljettajien tavoitettavissa Länsilinjojen sivulla http://www.lansilinjat.fi/aikataulut_ja_hinnat/7 ja lippukone tekee matkalipun kilometrimäärän perusteella automaattisesti. On tehnyt jo 25 vuotta, jona aikana olen käyttänyt Länsilinjoja Näsijärven molemmin puolin. Normaalitaksa on 1.1.2013 alkaen ollut 37-40 km matkoilta aikuisille ja eläkeläisille sama 8,20 €  niin kuin alempana [tässä edellä] kirjoitin. Teknisesti siis on mahdotonta tehdä virheitä todellisilla tiedoilla.

Kirjoitit, että "uskoisin, että - -". Hyvä, että siinä on konditionaali. Minä en enää usko ennen kuin näen ja koen. Lipunteko ei edes ole se ainoa virhe. Yhtä suuri, ellei suurempikin, on ala-arvoinen asenne, mikä kyllä selviää alla olevasta reklamaatiostani [tässä edellä].

Loppuviikolla käyn tuttavani kyydissä tarkistamassa Ruoveden S-marketin ja olen menossa Ylöjärven suuntaan vasta viikolla 7. Toivottavasti se ei ole viimeinen kerta.

Sinulle muuten soitti Ylöjärven vanhusneuvoston jäsen Leena Hautakangas eikä Leena Hautala.

Tähän postiin ei tarvitse vastata.

Sähköpostini 26.4.2015, Viimeinen posti

Tämä on sitten viimeinen postini Länsilinjat Oy:lle.

Se vihonviimeinen tempaus tuli sitten eteen 21.4.2015 klo 8.25, kun sanoin kuljettajalle meneväni "Ylöjärven S-marketille, 39 km", eli Lähdevainiontielle, niin kuin aina kolmena päivänä kuukaudessa jo kohta kolmen vuoden ajan, mutta lipussa lukee "Kirjasto, Kärpäntie, 40 km", jonne klo 8.25 vuoro ei edes aja, ja poistuessani bussista toivotteli maireasti "Hyvää päivän jatkoa", kun oli sitä ensin pyrkinyt pilaamaan.

Jo 9.2.2015 hänelle oli lippukone yllättäen muuttunut 'oudoksi', eikä muka osannut tehdä matkalippua ja kyseli neuvoja, vaikka 12.1.2015 ei vielä ollut ollut minkäänlaisia ongelmia. Kun yksi on pois, on jo uusi samanlainen tilalla.

Tämä yhden asiakkaan kato menee siis yksinomaan tämän kuljettajan no 903 piikkiin, jota olin jo erehtynyt pitämään ihan aikuisena, mutta josta kuoriutuikin pelkkä konstaileva kakara.

"Mielenkiintoista yritystoimintaa, kun henkilökunta pyrkii karkottamaan asiakkaita", kirjoitan verkkosivuillanikin, jonne koko tämä jo 7 kuukauden pituinen farssi sähköposteineen on nyt päätynyt ihan Länsilinjat Oy:n omaa ansiota. Kun kuljettajille viime lokakuussa paljastui minkä ikäinen olen, puhkesikin varsinainen lastentautiepidemia. Ehkä teillä onkin jokin yläikäraja, jonka jälkeen asiakaspalvelu päättyy. Kannattaisi varmaan keskittyä vain koululaiskuljetuksiin, että ei tulisi rasitusvammoja.

Kesäkuun alusta siirryn yhden tuttavani kyydissä Ruoveden S-marketin asiakkaaksi. Se on vain minun etuni: matka ei maksa mitään, mikä säästää minulle 49,20 €/kk, mutta on pois Länsilinjat Oy:n tileiltä, pääsen takaisin normaaliin päiväjärjestykseen ja voin myös olla varma siitä, että matkaseura osaa käyttäytyä. [tässä piilotettu yksi ominaislaatua koskeva lause]

"Onko nyt niin, että matkustajan pitäisi olla milloin tahansa varautunut esittämään epikriisi ja syntymätodistus ja pitämään esitelmä ominaislaadustaan, matkan tarkoituksesta ja ostoskärrynsä anatomiasta, ennen kuin voi odottaa asiallista kohtelua?" kysyin reklamaationi 3.10.2014 lopussa. On. Tieto vaan ei ole kelvannut.

Joiltakin kuljettajilta on päässyt unohtumaan se ammatinvalinnan olennainen ydin, että matkustajat eivät ole bussissa kuljettajia varten, vaan kuljettajat matkustajia varten. Leikkikööt keskenään, kun eivät ylemmäs yletä!

otus

Palaute tai vastaus on

suullinen tai kirjallinen esitys, josta vastaan­ottaja tunnistaa itsensä ja oman postinsa, josta näkyy selvästi, että vastattava posti on luettu ja myös ymmärretty, ja joka perustuu olennai­siin faktoihin eikä opportunistisiin valintoihin.

En sanonut meneväni 'taksaportaalle' vaan 39 km S-marketille. 'Palautteen' 27.4.2015 mukaan Länsilinjat Oy:n tälle(kin) kuljettajalle siis on hämmästyksen aihe, että matkalippu pitäisikin tehdä todellisilla tiedoilla eikä käsi­kopelolla, ja siten samalla tuli myöntäneeksi tehneensä virheellisen matkalipun tahallaan.

Sillä, milloin kuljettaja on tullut Länsilinjat Oy:n palvelukseen, ei tämän kyseisen tapah­tumasarjan kannalta ole mitään merkitystä, ja ns. 'pahoittelut' siitä, "että emme onnistuneet" on pelkkää puppusanageneraattorista puserrettua sisällötöntä sanahelinää, jollainen on ymmär­rettävää vain jos on jotakin piiloteltavaa.

Palaute edelliseen 27.4.2015

Kiitos palautteesta!

Pahoittelen, että emme onnistuneet kohdallanne perustehtävässämme tuottaa turvallisia ja asiakkaalle miellyttäviä kuljetuspalveluja.

Kuljettaja joka on numeroltaan 903, on ollut palveluksessamme alkaen 10.11.2014. Hän tietää että S-marketin ja kirjasto, Kärpäntie pysäkkien olevan samalla taksaportaalla. Sen sijaan hän ei tiennyt, että se olisi iso haitta asiakkaalle, että lipun määräpaikkana on väärä pysäkki kirjoitettuna.

Terveisin

Länsilinjat Oy

Kari Keinonen

Sähköpostini 27.4.2015, palaute edelliseen

"Ei tiennyt"! Jopas nyt jotakin! Ja lippukonekin on 'outo'. Mahtaakohan rattikaan toimia?

Ja takuulla on tiennyt, tätä samaa farssiahan on jatkunut matkalippujen osalta jo 4 kuukautta. Kyllä sen olisi jo pitänyt tulla selväksi, mutta siellä ei kuitenkaan näytetä pistetyn tikkua ristiin asiaintilan korjaamiseksi! Tämä oli peräkkäin jo toinen samanlainen kuljettaja, joka sepityksillään vain pyrkii luistamaan kuin koira veräjästä. Kun matkustaja sanoo 39 km, se on silloin 39 km, eikä jotakin sinne päin mihin sormi sattuu osumaan. Yksinkertaista. Kai hän sentään sen tietää mitä yksinkertainen tarkoittaa -?

Nämä saamani 'palautteet' ovatkin oikeita tekstilingvistikon aarrearkkuja, joissa poikkeuksetta onnistutaan sivuuttamaan olennainen.

Toukokuun noin 27. - 29. päivän jälkeen en tule tarvitsemaan Länsilinjat Oy:tä enää mihinkään tarkoitukseen. En ole ainoa, Länsilinjat Oy:n viime syksyn jälkeisellä nykymenolla tuskin viimeinenkään.

Enää ei tarvitse vastata.
 

Appendix 11.9.2015

Lisätty 12.9.2015. Stilisoitu 18.9.2015.

Olosuhteiden pakosta jouduin 11.9.2015 vielä kerran käymään Ylöjärven S-marketissa. Lähtö klo 12.25 ja paluu Lähdevainiontien kohdalta noin klo 14.35 alkaen.

otus

Eläkeikäisen pukukoodi länsilinjalaisittain

Vähintään neutraalia asiakas­palvelua ovat näyttäneet saaneen sellaiset lyhytkasvuiset eläkeikäiset, joilla on lyhyet hiukset ja jotka ovat pukeutuneet toppapukuun tai muihin pitkiin housuihin ja lenkkitossuihin.

Mutta pitkä tukka, kynsilakka, hame ja pitkä takki näyttävät pahasti ravistelevan tämän sivun kuljettajien valmista maailmaa.

Menomatkalla mikään ei ollut muuttunut, vaan tasaisesti tiuskiva kuljettaja no 353 ei tahtonut ymmärtää vain yksinkertaisesti antaa rahasta takaisin, kun en ilman silmälaseja erottanut pienimpien kolikoiden kokoa, vaan kesken jääneestä lauseesta "Täshän on jo 40 senttiä. Mitä sä oikeen - -"  päätellen päätti minun tehneen niin tahallaan. Kuljettajaakaan en enää tunnistanut ennen kuin näin profiilin kuljettajanvaihdon yhteydessä ikkunan läpi.

Tilannetta lieventää hiukan se, että tarkistin matkalipun tarkan hinnan viime kevään matkalipuista vasta palattuani enkä ennen lähtöä. Ilmapiiri oli kuitenkin ahdas ja hapan, eli yhä edelleen niitä samoja vanhoja "- - turvallisia ja asiakkaalle miellyttäviä kuljetuspalveluja".

Paluumatkakin alkoi hiukan takellellen, kun Tampereelta klo 13.55 lähtenyt kaukoliikenteen bussi tuli heti lähiliikenteen bussin takana, enkä ehtinyt ottaa kuin pari askelta, kun se jo kaarsi tielle takaisin, mutta kuljettaja oli aivan varmasti nähnyt minut ja ostoskärryni pysäkillä ja myös tiesi, minne olin menossa. Lähiliikenteen bussilla pääsin kuitenkin vaihtopysäkille ja siellä siirtymään kaukoliikenteen bussiin, joka oli pysynyt koko alkumatkan ajan näköetäisyydellä. Sanoinkin kuljettajalle olevani nykyisin niin hidasliikkeinen, että en ollut ehtinyt siihen. Niin koko paluumatka sujuikin lopulta erinomaisesti, mistä kiitokset kuljettajalle no 838.

Siitä huolimatta 'olosuhteiden pakkoa' ei toivottavasti tule eteen enää toistamiseen.

En kuitenkaan enää kirjoittanut Länsilinjat Oy:lle, koska siellä ei lukutaito ole tähänkään mennessä näyttänyt olleen niitä vahvimpia puolia. "Kun kuljettajille viime lokakuussa paljastui minkä ikäinen olen, puhkesikin varsinainen lastentautiepidemia.",  niin kuin kirjoitin edellä 26.4.2015. Se näyttää lisäksi olevan herkästi tarttuvaa, eikä sille loppua näy.

M.O.T.
 


sivun alkuun