|
"- - Voisikin kysyä, miksi perustarpeet edes yritetään palauttaa teoreettiseen Jakke Holvas, Arvon sanat, Johnny Kniga, 2002, 23, 24 Ei muuta kuin syö ja nukkuu Toimeentulotuen laskeminen ![]() Toimeentulotuen laskeminen Toimeentulotuki 2013 TOIMEENTULOTUKI 2013 Toimeentulotuki lasketaan seuraavasti: peruspäiväraha/työmarkkinatuki (netto) + asumistuki + lapsilisät + muut tuloina pidettävät tuet + työtulot (netto) - perusosa(t) - asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus) - terveydenhoitokulut - harkinnanvaraiset kulut = toimeentulotuki. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaan toimeentulotukilain soveltajille mukaan tuloja ovat työtulot, eläke, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki, tapaturmavakuutuksen toimeentuloa turvaavat etuudet, maatalousyrittäjän luopumiskorvaus, sairauspäiväraha, lasten kotihoidon tuki, lapsilisä, asumistuki ja opintotuki. Menoja ovat asumiskulut, terveydenhoitokulut ja asiakkaan erityistarpeista johtuvat kulut, kuten esimerkiksi lasten harrastusmenot, pitkäaikainen sairaus, pitkäaikainen toimeentulotukiasiakkuus ja erikoisruokavalio.
Vuoden 2013 alusta työmarkkinatukeen tuli korotusta 1,10 €/pv eli 22,00 €/kk, joka tarkoittaa käytännössä 20 päivän tukea jaettuna 30 päivälle, ja josta menee 20 % eli 4,40 € veroihin. Samalla toimeentulotuen perusosaan tuli korotusta 16,21 €/kk. Toimeentulotuen laskutapa ja verot siis nielaisevat jo muutenkin olemattomasta korotuksesta taas kerran 5,79 €/kk. Vuoden 2012 laskelman mukaan olisivat käyttövarat olleet laskelmassa hyväksyttyjen kiinteiden kulujen jälkeen todellisuudessa 13,45 €/pv ja vuoden 2013 laskelman mukaan 13,94 €/pv eli vain 0,59 € enemmän päivää kohti kuin vuonna 2012. TOIMEENTULOTUKI 2012 Kataisen hallitusohjelmassa toistellaan yhä edelleen samaa virttynyttä hokemaa, jonka mukaan työ on paras sosiaaliturva *). Niinpä lakisääteiseen perusturvaan ei tarvitse panostaa, kun jo sen olemassaolokin on kuitattu sen tarvitsijoiden omalle vastuulle. Sen mukaan kansanedustajienkin palkkiot olisivat kai jonkinlaista 'toimeentulotukea'. Donald Trumpkin tietää, että työpaikkoja ei ole, vaan eivät meidän poliittiset päättäjämme. *) Lain toimeentulotuesta 30.12.1997/1412 1-2 § mukaan työ ja työtulo eivät ole sosiaaliturvaa, vaan sosiaaliturva työn ja työtulon 'sijainen'. "Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo. - - " "Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla. - -" **) Sosiaali- ja terveysministeriön oppaan toimeentulotukilain soveltajille sivun 17 mukaan toimeentulotuella on "- - laajempi tehtävä kuin vain elämälle välttämättömän turvan antaminen, eli niin sanotun olemassaolominimin täyttäminen. Sen tavoitteena ei ole vain pitää henkilöä tai perhettä hengissä. Toimeentulotuen tarkoituksena on myös antaa mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan toimintaan. Toimeentulotuki on tarkoitettu kattamaan menoja laajemmin kuin ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa vastaava välttämätön toimeentulo vaatii. Kaikissa soveltamistilanteissa tulee kuitenkin turvata vähintään välttämätön toimeentulo. - -" Laki toimeentulotuesta 30.12.1997/1412, 7 a § Perusosa kertoo seuraavaa:
Alkuperäinen vuoden 2002 euron markka-arvo 5,94573 oli laskenut vuoteen 2008 mennessä ja oli silloin enää 5,28. Vuoteen 2012 tultaessa voi jo käyttää tasan 5:n kertotaulua. Siihen tarkoitukseen toimeentulotukilaskelma jättää vuoden 2012 korotusten tuloksena perustuloilla ja -menoilla noin Jo euron arvon laskun seurauksena summan pitäisi vuonna 2012 olla jo reippaasti yli 15 €, mutta elämästä vieraantuneet päättäjät ja paikalliset byrokraatit kuitenkin kuvittelevat, että sillä summalla pystyy yhä edelleen kustantamaan kaiken edellä mainitun, koska pykälään ei lain voimaantulon 1.3.1998 jälkeen ole tehty muita muutoksia kuin asumiskulujen omavastuun poisto 1.9.2006, eikä sekään ole poistunut kokonaan kalleimmissa kaupungeissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Perusturvan riittävyyden arviointiraportin 2011 mukaan (s. 66-67) esimerkiksi toimeentulotukea saavien yksin- tai kaksinasuvien työttömien tulot riittivät asumismenojen jälkeen kattamaan vain noin 63 % ja 64 % vuoden 2011 viitebudjetin menoista, jolloin minimitoimeentulo jäi 241 €/kk ja 401 €/kk miinusmerkkiseksi (vrt. vuoden 2000 Laskelma 2). Keskipalkkaisilla yksin- tai kaksinasuvilla vastaavat luvut olivat 274 % ja 350 %, ja toimeentulo minimiin verrattuna Käytännössä toimeentulotukilaskelma siis on rahanpesulaskelma ja toimeentulotuki pelkkä elossapitotuki, toisin kuin mitä sosiaali- ja terveysministeriön oppaan toimeentulotukilain soveltajille sitaatti väittää **), ja päättäjien näkökulmasta hyvä toimeentulotukiasiakas sellainen, joka ei tee muuta kuin syö ja nukkuu. Eikä oikeastaan juuri syökään. TOIMEENTULOTUKI 2011 Mukana on toimeentulotukilaskelma (Excel 2003) myös vuoden 2011 luvuilla, minkä perusteella voi verrata työmarkkinatuen ja toimeentulotuen vuoden 2012 korotusten vaikutusta toimeentulotukeen ja todellisiin käyttövaroihin. Köyhyyden vastaisen vuoden 2010 tuloksena toimeentulotukiasiakkaiden määrä oli vuoteen 2011 tultaessa reilusti kasvanut, ruokajonot pidentyneet entisestään ja pelkät indeksikorotukset nostivat perusturvaa kokonaista 5 c netto päivässä eli 1 € kuukaudessa eli 12 € koko vuodessa. Mutta tavoitteenahan olikin vain köyhien määrän vähentäminen 150 000:lla eli tilastojen kaunistaminen eikä köyhyyden vähentäminen. VUOSIEN 1999-2001 LASKELMIA MARKKOINA Laskelmat ovat vuosien 1999-2000 luvuilla markkoina perustuloilla ja -menoilla, ja hiukan yleistettyinä kenen tahansa työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotukea saavan ja mahdollisesti satunnaista keikkaa tekevän millä tahansa II kalleusluokan paikkakunnalla yksin asuvan työttömän elämästä. Vaikka ne eivät säily ajan tasalla, ne antavat kuitenkin suuntaa antavan kuvan tukipakettien toimimattomuudesta, varsinkin kun tukien korotuksilla on laskutapojen ja korotusten pienuuden takia tapana haihtua kuin tuhka tuuleen. Asumiskulujen omavastuu on kuitenkin jo jäänyt pois syyskuun 2006 alussa ja kuntien kalleusluokitus vuoden 2008 alussa.
![]() Laskelma 1. Työmarkkinatukea saavan yksin asuvan työttömän minimikulut sisältävä toimeentulotukilaskelma II kalleusluokan paikkakunnalla. Summat ovat nettosummia vuoden 2000 tilanteen mukaan. Toimeentulotueksi jää esimerkin mukaan 686,60. Vrt. vuoden 2006 tilanteeseen. ![]() Laskelma 2. Laskelma 1:n perusteella toimeentulotukea maksetaan 686,60, työmarkkinatukea tilille todellisuudessa 1 952,00 ja asumistukea 977,00 eli yhteensä Euroina miinusmerkkinen 1 239,40 markkaa olisi noin 208,45 € eli vain 32,55 € vähemmän kuin vuoden 2011 vastaava viitebudjetti. ![]() Laskelma 3. Työmarkkinatuen korotuksen vaikutus yhdistelmätuen veroprosenttiin tammikuussa 2001. Työmarkkinatuen korotuksesta 80,00/kk brutto jää käteen vain 16,00/kk, vaikka työttömyysvakuutusmaksu ja LEL-maksu laskevat hiukan, mutta koska veroprosentti nousee 2 %-yksiköllä, jolloin työntekijän pakolliset maksut ovat ![]() Laskelma 4. Työmarkkinatukea saavan yksin asuvan työttömän minimikulut sisältävä toimeentulotukilaskelma II kalleusluokan paikkakunnalla työmarkkinatuen ja toimeentulotuen korotuksien jälkeen vuonna 2001, kun työmarkkinatuen korotus on 5,00/päivä eli työmarkkinatuki 127,00/pv ja laaja perusosa 2 059,00/kk. Korotukset vuoden 2001 alusta alkaen ovat yhteensä 178,00 brutto, josta yli puolet katoaa matkan varrelle. Toimeentulotueksi jää esimerkin mukaan 678,60, kun asumistuen oletetaan palaavan ennalleen. Laskelman summat ovat nettosummia. (Vrt. edellä Laskelma 1.) ![]() Laskelma 5. Laskennallisten tulojen ja käyttövarojen ero todellisiin tuloihin ja käyttövaroihin on kasvanut vuonna 2001 kokopäivätyöttömän työmarkkinatuen korotuksen seurauksena 6,00/kk eli toimeentulotuen laskun verran, jolloin käyttövarat nousivat vain 72,00/kk. Näin siksi että tukien korotukset ovat eri kokoiset. Laskelman summat ovat nettosummia. ![]() Laskelma 6. Todellisten ja laskennallisten summien 6,00 eron kasvu syntyy siitä, että työmarkkinatuen korotus 5,00/pv on lisätty tukeen 20 päivän mukaan, mutta toimeentulotukea laskettaessa se huomioidaan 21,5 päivän mukaan, jolloin tulo kasvaa ja toimeentulotuki vastaavasti pienenee. Jos toimeentulotuen korotus olisi ollut tasan saman kokoinen kuin työmarkkinatuen brutto eli 100,00, ero ei olisi kasvanut. Tt-tuki = toimeentulotuki. Summat ovat nettosummia. ![]() Laskelma 7. 6,00 erotus on vielä pieni mutta pelkän työmarkkinatuen korotuksilla toimeentulotuen laskutavan takia todellisen ja laskennallisen ero vain kasvaisi, ellei samalla korotettaisi myös toimeentulotukea samalla summalla tai muutettaisi tulojen laskutapaa. Lähtökohtana on vuoden 2000 taso 122,00/pv. (ks. myös Työttömyyden hinta, kuva 5.) ![]() Laskelma 8. Pelkän työmarkkinatuen korotuksilla jouduttaisi tämänhetkisillä laskutavoilla hyvin äkkiä vain ojasta allikkoon, kun kokonaistulo jo 20,00 korotuksella putoaisi alle nykyisen tason. Summat ovat laskennallisia nettosummia ja lähtökohtana on vuoden 2000 taso 122,00/pv. (ks. myös Työttömyyden hinta, kuva 5.)
|