|
"Tieto ymmärretään journalismissa yhteiskunnalliseksi arvoksi eikä hyödykkeeksi. Tämä tarkoittaa, että journalisti on osavastuussa välitetystä tiedosta ja että hänellä on siten velvoitteita ei vain tiedotusvälineiden valvojia kohtaan vaan viime kädessä suurta yleisöä kohtaan, jolla on erilaisia yhteiskunnallisia intressejä. Journalistin yhteiskunnallisesta vastuusta seuraa vaatimus, että hänen toimintansa on kaikissa tilanteissa sopusoinnussa henkilökohtaisen eettisen tietoisuuden kanssa." Journalismin ammattietiikan kansainväliset perusperiaatteet (International Principles of Professional Ethics in Journalism), 3. periaate: Journalistin yhteiskunnallinen vastuu (Kansainvälisten ja alueellisten ammattijournalistien neuvottelukokous, Praha ja Pariisi, 1983). (Hemánus & Tervonen, 1986, 14) Menneen maailman strategioita, havaintoja 1990-luvun työvoima- ja sosiaalipolitiikasta Lukijalle ![]() Lukijalle Susirajan takaa näkee susirajan taakse
Lähtöruutu
Maaliviivalla Tekstilingvistikon vikaa Missä tahansa kunnassa, missä tahansa työvoimapiirissä
Ei merkittäviä muutoksia
Aktivoiden passivoidut, passivoiden aktivoidut Työ-, työ- ja elinkeino-, sosiaali- ja terveys- ja peruspalveluministerit 1987 alkaen Viitteitä ilmassa Lähteitä, merkintätapoja, pop-uppeja SUSIRAJAN TAKAA NÄKEE SUSIRAJAN TAAKSE Sivusto on kirjoitettu MSWord-versioksi pääasiassa vuonna 2000 markka-aikaan, joten summat ovat markkoina, ellei toisin mainita. WWW-versio on tehty aluksi vain kotikonekäyttöön keväällä 2002, julkistettu 3.1.2005 ja ulkoasu uudistettu täysin 25.6.2008. Vuoteen 2018 tultaessa eivät aivan kaikki ulkoiset linkit enää toimi ja osa niistä on kadonnut verkosta kokonaan. Intertekstuaalisuus "- - jokainen teksti rakentuu sitaattien mosaiikkina, jokainen teksti on imenyt itseensä toisia tekstejä ja jokainen teksti on muunnos toisista teksteistä. Intersubjektiivisuuden käsitteen sijalle asettuu intertekstuaalisuuden käsite ja poeettinen kieli on vähintäänkin kaksinkertaista." Lähde Julia Kristeva, 1993, 23, Sana tekstien tilassa. Menippolainen satiiri Menippos oli kreikkalainen kyynikko ja satiirikko 300-luvulla eaa. Hänen mukaansa on nimetty genre menippolainen satiiri. "- - Menippolainen satiiri muodostuu kontrasteista, käyttää jyrkkiä siirtymiä ja muutoksia, ylhäistä ja alhaista, nousemista ja putoamista, kaikenlaatuisia yhteensopimattomuuksia. Sen kieli näyttää innoittuneelta omasta 'kaksoismerkityksestään' (omasta toiminnastaan 'ulkopuolen' kahdentavana graafisena jälkenä) ja vastakohtien logiikastaan, joka korvaa termien määrittelyssä identiteetin logiikan." "- - Se käsittää kaikki genret: uutiset, kirjeet, keskustelun, proosan ja runomitan sekoitukset, joiden rakenteellinen merkitys on ilmaista kirjailijan etäisyyttä suhteessa omaan tekstiinsä ja muiden teksteihin. Menippeian monityylisyys ja moniäänisyys sekä menippolaisen sanan dialoginen status selittävät, miksi klassismille ja kaikille autoritäärisille yhteiskunnille on ollut mahdoton ilmaista itseään menippeiasta perityvällä romaanilla." "- - tarttuu ajankohtaisiin asioihin: se on eräänlaista aikakauden poliittista journalismia, jonka diskurssi tuo julki päivänkohtaiset poliittiset ja ideologiset konfliktit." Lähde Julia Kristeva, 1993, 41-42, Menippolainen satiiri: teksti sosiaalisena toimintana. Näiden tekstien työvoima- ja sosiaalipolitiikkaa - niin työttömiä kuin päättäjiäkin - koskevat tiedot ja päätelmät perustuvat omiin havaintoihini, keskusteluihini työttömien, työllisten ja työvoimaneuvojien kanssa ja 1990-luvulla julkaistuihin työttömyyden hoitoa koskeviin ja siihen läheisesti liittyviin, pitkin matkaa keräämiini lehtiartikkeleihin, kuulemiini radiouutisiin ja mm. työttömien vihaisiin lehtikirjoituksiin. Lehtivalikoima saattaa vaikuttaa suppealta, mutta HELSINGIN SANOMAT ja ILTA-SANOMAT ovat juuri ne kaksi keskeistä paperimediaa, joiden perusteella se ns. yleinen mielipide todennäköisimmin muodostuu. Olen vain perinteisen pamflettityylin mukaisesti, lingvistis-analyyttis-filosofis-psykologis-satiiris-ironis-analogis-karnevalistisesti, hiukan tulkinnut näitä eri lähteissä julkaistuja uutisia ja näkemyksiä, erityisesti puhetapojen, uudissanojen, merkityksien ja merkityksenmuutosten näkökulmasta. Vähän niin kuin pakinoitsija tai hovinarri. Ts. yrittänyt löytää jutun juonta - Means, Motive, Opportunity - ja seurauksien perusteella päätellä polkua Big Bangin lähteille. Niin kuin mediakin tekee: tulkitsee, korostaa, ohittaa, kärjistää, valikoi, paljastaa ja piilottaa, eli luo mielikuvia, joilla vaikutetaan kansan asenteisiin ja siten varmistetaan maailman menon suunta. Pelin kielenä kielipeli - kieli muokkaa ilmapiiriä ja ilmapiiri kieltä. Media Makes the World Go Around. Karnevalistinen on semiootikko Mihail Bahtinin luoma termi, joka tarkoittaa itsen menettämistä, samaistumista ja sulautumista kollektiiviin, ja on siten rinnastettavissa Guy Debordin spektaakkeliin. Sen piirteitä löytyy parodian ja satiirin tekstilajeissa. Sana karnevaali = carnival on 1500-luvulta alkaen merkinnyt katolisen kirkon liturgisessa kielessä paastoa edeltävää ilonpitoa. Keskiajan latinan carne vale tarkoittaa lihalle hyvästi. Maallinen sirkus- ja markkinamerkitys sanalle on annettu vasta 1930-luvulla. Teksti siis ei ole mikään maksettu muistio, raportti tai tutkimus, ohjattu esitys, käsikirja tai käyttöohje vaan se keskittyy enemmänkin niihin näkymättömiin muuttujiin, joita tilastot ja tutkimukset eivät paljasta, koska ne eivät ole mitattavissa eivätkä tarkkailijasta riippuen aina kiistatta havaittavissakaan. Ns. virallisen tiedon tilastot käsittelevät kvantiteetteja eli montako-, milloin- ja millä ehdolla Virallisen tiedon määrittelemänä teksti siis olisi ns. toista tietoa, joka ilmaisu sisältää piilotetun arvotuksen toisarvoisuudesta mutta myös vaihtoehtoisuudesta, ja on sellaisena näkijän ja kokijan näkökulmasta ensimmäistä. Kun työvoimapoliittiset toimenpiteet elävät omaa 'virallista' elämäänsä, ovat todelliset työttömät ihan jossakin muualla. Ja susirajan takaa näkee susirajan taakse. Lähtöruutu Aluksi pohdiskelin, mikä työttömyyden hoidossa oikein ottaa niin koville, että ei synny edes tuluskukkaroa. Lähdin siitä annetusta oletuksesta, että päättäjät kyllä tekevät parhaansa asiaintilan korjaamiseksi, mutta että on tehty vain joitakin virheitä. Olin siis ensin yrittänyt etsiä, mitä vikaa on työvoimapolitiikassa, jos todella halutaan työttömyyden vähenevän, eikä siinä näyttänyt olevan kuin pelkkää vikaa silmänkantamattomiin. Näin asia kääntyi ylösalaisin kuin itsestään: mitä on oikein työvoimapolitiikassa, jos halutaankin työttömyyden säilyvän ja kaikki alkoi loksahtaa kohdalleen. Lähtökohtana oli alun perin nimenomaan ammattitaitoisten ja ajan tasalla olevien työkykyisten aikuisten ihmisten työttömyys,
Ja kun
Työttömän taloudellisen tilan heikentäminen 'kannustuksen' nimissä oli 1990-luvun työttömyyden hoidon toinen päälinja: asumistukeen vaikuttavan säännöllisen tulon yläraja oli Samanaikaisesti havahduttiin köyhyysongelmaan, kasvaviin ruokajonoihin ja työttömyyden pysyvyyteen ja alettiin puhua syrjäytymisestä ja elämänhallinnasta. Syy-yhteyksiä näkemättä kuin salamaan kirkkaalta taivaalta. Päätöksiä on perusteltu aina kunkin uuden todellisen tai oletetun seurauksen ääreltä milloin minkin 'kuntoutuksen' tai 'kannustuksen' nimissä, hiirenpolkuja tilkiten vaikka koko talo on vaarassa romahtaa, ja mikä on tulos? Päivä päivältä kapeneva umpikuja, josta ei enää pääse eteenpäin kuin yksinkertaisesti kääntymällä takaisin. Jo kauan sitten olisi pitänyt herätä todellisuuteen ja ottaa käyttöön plan B, mutta päättäjät vain jatkavat passiivisesti samaa vanhaa kiveen hakattua linjaansa - menneen maailman strategioita. Ongelmakohtia on niin kauas kuin silmä siintää, ja niistä vähäisin ei suinkaan ole se 'logiikka', jonka mukaan työtöntä aktivoidaan aktivoimasta päästyäkin, vaikka työnantaja on se, joka on passiivinen. Työttömän tuotteistuksesta puhumattakaan (ks. Työttömyyden hinta, Työttömän tuotteistus). Se ei ole juridinen tai poliittinen ongelma vaan ideologinen ja moraalinen asenne- ja arvovalintakysymys. Yksi pamfletissa vielä vitsinä esittämäni visiokin on jo vuoden 2002 työvoimapalvelulain mukaan toteutunut. Uskomatonta mutta totta: työnhaun karenssointi. Vaikka raha ei lähtökohtaisestikaan riitä työnhakuun, niin se tahdottiin silti tehdä riippuvaiseksi nimenomaan työnhausta. Niin työnhausta tuli pelkkä standardoitu askelkuvio, jonka ainoa mainittu potentiaalinen päämäärä on karenssi. Uutisetkaan eivät kerro työpaikasta ja toimeentulosta, vaan siitä millä keinoin karenssi on mahdollinen. Se tämän päivämäärän tilanteesta, kun työ on muuttunut elannon hankkimisen välineestä kuin pyhäksi toimitukseksi Talouden alttarilla ja työttömyys vääriksi vuorosanoiksi siinä sakramentissa. Tavoitteena ei ollut yrittääkään löytää mitään patenttiratkaisuja, vaan tehdä kysymyksiä ja rinnastuksia, yleistää, kärjistää ja kyseenalaistaa päivänselvyyksinä pidettyjä ilmiöitä ja menettelytapoja, nähdä niiden koomisia puolia, kääntää niitä ylösalaisin ja kehitellä hypoteeseja, eli jättää lukijalle vastaamisen vaiva, mutta vähintään herättää ajatuksia, provosoida reagoimaan. Usein painotetaan sitä, että samankaltaisuuksien ohella olisi nähtävä myös eroavuudet, mutta aivan yhtä hyvin tulisi eroavuuksien ohella tunnistaa myös samankaltaisuudet. Sitä paitsi asiat täytyykin kärjistää, että näkisi selvästi mikä on suunta. Kuva on zoomattava, rajattava, tarkennettava ja laukaistava juuri oikealla hetkellä. Jos vielä kääntää sen ylösalaisin, sen saattaa saada oikein päin, niin kuin Erno Paasilinna on asian ajatellut. Maaliviivalla Vähitellen tämä kärjistäminen, kysely, zoomailu, rajailu, hypotetisointi ja ylösalaisin kääntely alkoi johtaa siihen odottamattomaan lopputulokseen, että työttömyydelle ei ole aikomustakaan tehdä yhtään mitään, vaan että se on päinvastoin ns. 'uuden talouden' väistämätön seuraus, talouskasvun, kilpailukyvyn ja tehokkuuden mittari, itse asiassa niiden välttämätön elinehto ja sellaisena myös päättäjien tietoinen valinta. Globaali markkinatalous tuo automaattisesti mukanaan myös globaalin työttömyyden, kun työttömyys ja pörssikurssit nousevat ja laskevat samaan tahtiin, työttömyys edellä, pörssikurssit perässä. Eli niin kuin tekstissä Palkka-alea ja 'passiivisuutta' kirjoitan:
Aasian noin Mitä kaikkea meille onkaan vuosien mittaan valehdeltu muissakin ministeriöissä? Paniikin välttämisen nimissä. Että talouskasvu ja kilpailukyky parantavat työllisyyttä? Että työttömyys laskee? Että kiristys on kannustusta? Koko pitkä litania työttömien tuotteistuksesta? Niinpä Kullekin syylle voi olla olemassa useampia loogisia seurauksia - niin kuin kullekin seuraukselle myös joukko epäloogisia ja selityksen makuisia syitä -, jolloin julkisessa puheessa voi käyttää yhtä ja kabineteissa toista, eli tässä tapauksessa työttömyyden 'hoitoa' keinona jonkin muun tavoitteen saavuttamiseksi. Looginenhan ei välttämättä tarkoita järkevää tai produktiivista - vaikka jokin järkevä ja produktiivinen voikin olla myös loogista - vaan formaalia, kaavamaista, matemaattisesti ja muodollisesti aukotonta: Tällä samalla 'logiikalla' kerrotaan selvittävän myös suurten ikäluokkien eläkemaksuista: kun talous kasvaa jos työttömyys laskee - kunhan talous ensin kasvaa. Samaan tapaan perustellaan myös kuntien pakkoliitoksia suurempien yksiköiden oletetulla taloudellisuudella ja tehokkuudella, vaikka valtio itse siirtää kaiken vastuun näille itseään pienemmille yksiköille samalla verukkeella. Esimerkiksi verokevennysten voisi kyllä kuvitella lisäävän työllisyyttä, niin kuin väitetään, mutta vielä varmemmin ne valuvat vain sukanvarteen tai osakesalkkuihin ja sitä kautta ulkomaille. Samoin pienen perusturvan voisi kuvitella 'kannustavan' työn hakuun, mutta varmemmin se vain estää kiusallisen kustannuserän liikkumisen työmarkkinoilla globaalin markkinatalouden tiellä. Samoin työvoimapoliittisen koulutuksen ja muiden toimenpiteiden voisi kuvitella parantavan työllistymismahdollisuuksia, mutta kuitenkin ne tutkitusti vain heikentävät mahdollisuuksia niille luodulla sekundaleimalla. Esimerkkejä ei ole vaikea löytää. "De omnibus dubitandum est" = "On epäiltävä kaikkea." René Descartes, Meditationes de prima philosophia, Mietteitä filosofian perusteista, 1641. "Some years ago I was struck by how many false things I had believed, and by how doubtful was the structure of beliefs that I had based on them. I realized that if I wanted to establish anything in the sciences that was stable and likely to last, I needed - just once in my life - to demolish everything completely and start again from the foundations. - -" Lähde FIRST MEDITATION: On what can be called into doubt, sivu 1. Early Modern Texts © Jonathan Bennett. "If 2 + 2 = 78 ¼, but we are all forced to think that 2 + 2 = 4, could we ever find out the truth? No, Descartes insisted, since if we are being deceived by a being powerful enough to affect our thoughts and beliefs, he could also affect any efforts we put forth to discover if we were being deceived. Hence, if such a demonic possibility is actually occurring, the fact that we are absolutely certain that 2 + 2 = 4, and that a triangle has three sides, would only show how successful the demon has been in influencing us, then it would always be possible that anything that we thought we knew, and anything that we were completely certain of, might actually be false. Therefore, even our most assured beliefs are open to doubt." Lähde Stroll & Popkin, Introduction to Philosophy, 1972, Descarte's Theory of Knowledge. 1600-luvun ranskalaisfilosofi René Descartesin mukaan mikä tahansa, minkä luulemme tietävämme ja mistä luulemme olevamme varmoja, saattaa ollakin toisin, jolloin kaikkein varmimpiakin käsityksiä on syytä epäillä, ja ensimmäiseksi juuri niitä. Meillehän on ensin opetettu asiat ja ilmiöt ja niiden lainalaisuudet ja sitten vielä keinot niiden todentamiseksi, annettu valmiit mallit maailmasta. Kuitenkaan mikään ei ole niin hyvä ja oikein, ettei se voisi olla toisin, eikä mikään niin varmaa ja ehdotonta, ettei siitä voisi olla erehtynyt. "De omnibus dubitandum est" sanoi Descartes ja asetti epäilyn kaiken filosofiansa lähtökohdaksi. Hollantilainen historianfilosofi Johan Huizinga taas etsi yhteiskunnallisista ja kulttuurisista käytänteistä leikin elementtejä ja sitä pidetään ansiokkaana oivalluksena, mutta jos työtön tunnistaa työttömyyden hoidossa rasismin merkkejä ja kulissien makua, se kauhistuttaa tai huvittaa. Ehkä se tulee liian lähelle uhkaamaan totuttuja ja turvallisia ajatuskulkuja, annettua maailmanjärjestystä, ja saatetaan samaistaa yksiulotteisesti kirjoittajaan tai jopa itseen. Jos karusellissa istuessaan vastapäätä on aina toinen samanlainen, ei edes näe miten karuselli pyörii eikä pääse tietämisen vaara uhkaamaan. Siitä voikin tehdä sen johtopäätöksen, että merkitystä ei anneta sille, mitä sanotaan, vaan sille, kuka sanoo, sille kuka istuu samassa karusellissa ja kuka ei, jolloin sen voi omaksua ja hyväksyä riskeittä sen enempiä pohtimatta. Opetella ulkoa ja muistaa, ei oivaltaa, ymmärtää ja kyseenalaistaa. Tekstilingvistikon vikaa Lukiessaan onkin hyvä pitää mielessä, että tekstiin ei kannata päätäpahkaa samaistua, ellei tunnista siitä itseään. Mihinkään tekstiin. Oikeastaan lukijassa olisi hyvä olla hiukan tekstilingvistikon vikaa, ettei vaihtoehdoitta kompastuisi pelkkään pintaan, rivien väleihin, puuttuviin lauseisiin tai sanojen ensisijaisiin merkityksiin, sekoittaisi kysymyksiä toteamuksiin, hypoteeseja ja metaforia väitteisiin, valkoista mustaan, vaan näkisi hiukan kauemmas ja syvemmälle. Kaikki liittyy kaikkeen, jokainen sana, jokainen merkitys ja jokainen relaatio on hyvin huolella ja tietoisesti harkittu. Aina ei ole niin, kuin miltä ensi silmäyksellä saattaa näyttää. Kieli kuin eksyttävä labyrintti. Täynnä ohituskaistoja, rajanylityspaikkoja, sivutieliittymiä, hälytysjärjestelmiä, turvavyöhykkeitä, tunnistamattomia fiksaatioita ja tulkinnanvaraisia ansoja. Ero tulee, soppa syntyy, onnettomuus kohtaa, sota syttyy, maailma muuttuu. Näennäisen itsestään kuin odottamaton taudinkohtaus? Teksti uppoaa vain niihin jotka eivät uppoa tekstiin. Lähde Lopputuloksia. Ei myöskään kannata tyytyä vain passiivisena toteamaan, että näin on koska näin vaan on, vaan mieluummin kysyä: näin on, mutta onko näin oikein? Yhteiskunta ei ole jokin meistä irrallaan oleva erillinen möhkäle, kuin yksisoluinen ameeba, joka omalla tahollaan muuttaa muotoaan sattumanvaraisesti ja ikään kuin itsestään, ja jonka liikkeitä meidän pitäisi vain kritiikittömästi myötäillä. Me olemme se yhteiskunta ja me olemme se, joka sen muotoa muuttaa - ellei muuten, niin antamalla sen kafkamaisille muodonmuutoksille hiljaisen hyväksynnän. Ei kannata myöskään vedota siihen, että on olemassa laki, jota täytyy noudattaa. Lain on eduskunta säätänyt ja jos siinä havaitaan jotakin vikaa, se on myös eduskunnan muutettavissa. Laki ei ole mikään virheetön viisasten kivi, vaan ihmisten luomus ja sellaisena kunkin ajan päättäjien arvojen ja asenteiden peili, kielellisesti steriili ja yksiselitteinen lopputulos, jonka taustalla vasta hallituksen esitykset ja valiokuntien lausunnot ja mietinnöt perusteluineen kertovat sen tavoitteista ja tarkoituksesta. (ks. Työttömien terminaalihoitoa ja Palkka-alea ja 'passiivisuutta') Missä tahansa kunnassa, missä tahansa työvoimapiirissä Minun ei ole ollut oikeastaan mahdollista eikä juuri intoakaan syventyä kaikkien erilaisten tukipakettien koostumuksiin tarkemmin, vaan kaikki laskelmat voisivat olla hiukan yleistettyinä kenen tahansa työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotukea saavan ja mahdollisesti satunnaista keikkaa tekevän millä tahansa II kalleusluokan paikkakunnalla yksin asuvan työttömän elämästä. Teksti siis ei ole suoraan sijoitettavissa mihinkään tiettyyn kuntaan tai tiettyyn työvoimapiiriin - maailma ei pääty kunnan, kylän, oman pihan tai työhuoneen rajoihin. Monin paikoin annettuja ohjeita vain mekaanisesti noudatetaan, mutta monin paikoin niitä onneksi myös tulkitaan ja harkitaan asiakkaan tilanteen mukaan. Laskelmat antavat kuitenkin suuntaa antavan kuvan siitä miten umpikiemuraisten polkujen ja barrikadien takana työttömän minimaalinen toimeentulo ja työllistyminen tällä hetkellä on. Suuremmilla ja suurempien asumiskustannusten paikkakunnilla asiat ovat vielä huonommin. Ja monilla velkasaneerauksen, paperilla oletettujen mutta käytännössä olemattomien tulojen, tukien väliin pudottamisen tai taattujen miljoonavelkojen takia vielä sitäkin huonommin. Sitä paitsi työministeri Tarja Filatovin on kerrottu olevan sitä mieltä, että työttömät eivät rahaa tarvitsekaan, koska (perustelu) heillä on mielenterveys- ja alkoholiongelmia. Mitä he sitten tarvitsevat, "psykiatrin ja baarikaapinko?" kysyi päättelyn logiikkaa kummastellut oululainen kirjoittaja ILTA-SANOMIEN kolumnissaan 12.5.2001. Ja kaikilla? Ja juuri rahako niitä olisi alun perin aiheuttanut? (ks. Työttömyyden hinta, Työttömän tuotteistus) MENNEEN MAAILMAN STRATEGIOITA Laki julkisesta työvoimapalvelusta, 30.12.2002/1295 "1 luku, 3 § Julkisen työvoimapalvelun tarkoituksena on auttaa työnhakijaa saamaan haluamaansa, hänelle soveltuvaa työtä ja koulutusta sekä työnantajaa hankkimaan tarvitsemaansa työvoimaa. Työnhakija-asiakkaalle tarjottavien työvoimapalvelujen tulee perustua asiakkaan tarpeisiin ja vapaaseen valintaan sekä tukea hänen työllistymistään ja pysymistään vapailla työmarkkinoilla." "7 luku, 7 § Ennen vuotta 1950 syntyneelle työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai koulutukseen, jos hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 55 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 57 vuotta. Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneelle työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai koulutukseen, jos hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 59 vuotta." Laki kuntouttavasta työtoiminnasta, 2.3.2001/189 "1 luku, 2 § Tässä laissa tarkoitetaan: 1) aktivointisuunnitelmalla pitkään työttömänä olleelle henkilölle työllistymisedellytysten ja elämänhallinnan parantamiseksi laadittavaa suunnitelmaa, jonka työvoimatoimisto ja kunta laativat yhdessä henkilön kanssa; - -" "2 luku, 5 § Aktivointisuunnitelman kestosta, muuttamisesta ja keskeytyneen suunnitelman jatkamisesta sovitaan kunnan, työvoimatoimiston ja henkilön kesken. Asiakkaalla on mahdollisuus käyttää apunaan tukihenkilöä aktivointisuunnitelman laadinnassa ja uudistamisessa. Työvoimatoimisto tai kunta tekee päätöksen siitä, onko suunnitelma katsottava keskeytyneeksi. Suunnitelma voidaan katsoa keskeytyneeksi kuukauden kuluttua siitä, kun henkilö on työllistynyt työhön tai yritystoimintaan taikka aloittanut ammattiin tai tutkintoon johtavat päätoimiset opinnot. Ennen keskeytyspäätöksen tekemistä työvoimatoimiston tai kunnan on kuultava henkilöä." "4 luku, 13 § Kuntouttava työtoiminta on sovitettava henkilön työ- ja toimintakyvyn sekä osaamisen mukaan niin, että se on työmarkkinoille pääsyn kannalta mielekästä ja riittävän vaativaa. Kuntouttava työtoiminta ei saa vakavasti loukata henkilön uskonnollista tai muuta eettistä vakaumusta." "LAKIALOITE 6/2008 vp, Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 6 §:n muuttamisesta "Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalipalvelua. Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu pitkään työttöminä olleille, työmarkkinatukea tai toimeentulotukea saaville asiakkaille. Sen tarkoitus on parantaa heidän työllistymismahdollisuuksiaan ja elämänhallintakykyään. Siten se estää myös heidän syrjäytymistään. Näin he saavat myös kosketuksen työelämään, vaikkakin lyhytaikaisesti, sillä tulevaisuudessa useilta ammattialoilta jää eläkkeelle enemmän väkeä kuin työvoimaa on saatavana. Jo nyt on monilla aloilla työvoimapula." Laki toimeentulotuesta, 30.12.1997/1412 "1 luku, 1 § Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo." Työttömyysturvalaki, 30.12.2002/1290 "III osa, 7 luku, 8 § Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle työmarkkinatukea saavalle maksetaan ylläpitokorvausta 8 euroa kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain Suomen perustuslaki 11.6.1999/731 "2 luku, 18 § Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla. Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä." "2 luku, 19 § Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella." "31 luku, 4 § Jos kiristyksessä • • • Lakimuutosten seurauksena jotkin em. lakilinkit eivät enää johda alkuperäiseen kohtaan. Pamfletin nimi on Menneen maailman strategioita, mikä ei tarkoita vain jotakin 1980-lukua tai 1920-lukua, vaan mennään paljon kauemmas: 1800-luvun nihilismiin, 1400-luvun Oikeaan Oppiin ja noitavainoihin ja 1600-luvun 'mekaaniseen maailmanjärjestykseen', jopa tuhansien vuosien takaisiin myytteihin. Ei samaistaen, vaan samankaltaistaen ja rinnastaen. Pamflettityyliin piikikkäästi ja kärjistäen. Samat strategiat ovat käytössä tänäkin päivänä: maailma muuttuu, työttömyyden hoito ei. Sitä vaan ei kutsuta enää noitavainoiksi, orjuudeksi, nihilismiksi, Oikeaksi Opiksi tms. maailmanjärjestykseksi, vaan harhaanjohtavan pintakoreasti 'syrjäytymisen estämiseksi', 'aktivoinniksi', 'elämänhallinnan lisäämiseksi', 'huolenpidoksi', 'välittämiseksi' jne. millä uudella nimellä milloinkin kuin keisarin uusia vaatteita konsanaan. Ensimmäinen osa, Ensin muna, sitten kana, sisältää vuodelta 2000 eräänlaisen tapauskertomuksen, joka toimii ikään kuin introna työttömyyteen ja tekstin seuraaville osille. Toinen osa, Menneen maailman strategioita, kolmas osa, Sanamagiaa, ja neljäs, Työttömyyden hinta, sen sijaan käsittelevät asioita yleisellä tasolla ja ironisempaan sävyyn. Yleinen ja yksityinen limittyvät jo jonkin verran ensimmäisessä osassa, mutta varsinainen siirtymä tapahtuu aivan osan lopussa. Olipa kerran työnvälitystoimisto, työnvälitystoimistosta työvoimatoimisto, työvoimatoimistosta työ- ja elinkeinotoimisto, työntekijästä tuotannontekijä, palkansaajasta veronmaksaja, irtisanomisista kapasiteetin sopeuttaminen, organisoidusta askartelusta työ, palkattomasta pakkotyöstä kuntoutus, kiristyksestä kannustus, lahjonnasta optiot, toimeentulosta ostovoima, tuhlaamisesta kulutus, asiakkaasta kuluttaja, perheestä kulutusyksikkö, eläkkeistä ja sosiaaliturvasta etuus, vanhenemisesta ikääntyminen, vanhuksesta seniorikansalainen, pienestä ja olemattomasta maltillinen, totaalisesta mullistuksesta tarkentaminen, tahallisesta sabotaasista vaikea ratkaisu, leikkauksista säästö, pahoinvoinnista hyvinvointivaje, virheestä poikkeama, autioittamisesta, supistamisesta ja lakkauttamisesta kehittäminen, heitteillejätöstä itsenäistäminen, valtaamisesta vapauttaminen, sodankäynnistä rauhanturvaaminen, lörpöttelystä small talk, yhdessäolosta laatuaika, suvaitsemattomuudesta yleinen etu, maasta karkotuksesta maasta avustaminen, mustasta valkoinen. ... ja elämästä arki, valtionhallinnon raunioittamisesta tuottavuusohjelma ja ympäristöstä tarttumapinta. Siinä sitä sitten ollaan tiukasti liisterissä. ... ja ulkomaalaisesta ulkomaalaistaustainen, suomalaisesta suomalaistaustainen. Kuin puhuisi piilevästä taudinkuvasta. Tai rikosrekisteristä. Lähde Lopputuloksia. Ks. myös Sanamagiaa, Tarkoitushakuista kielipeliä. Sanamagian olen intuitiivisesti havainnut tuottaneen joillekin lukijoille suurimpia vaikeuksia. Se vain osoittaa, miten vahvoja oletusarvot ovat ja miten vaikea niitä on kyseenalaistaa. Puhutaan organisaatiomuutoksesta, ulkoistamisesta, yleisestä edusta, kannustuksesta, ostovoimasta tai kuntoutuksesta, mutta mitä ne oikein tarkoittavat? Mitä ne symboloivat, mihin assosioituvat ja millaisia ajattelutapoja luonnollistavat? Millaisia mielikuvia ne luovat? Ei merkittäviä muutoksia Tarina oli pakko katkaista jossakin kohdassa, koska muuten se jatkuisi loputtomiin, ja niinpä se päättyykin lehtileikkeiden osalta 30.1.2001. Joitakin muodollisia edistysaskeleita on tapahtunut sen jälkeen mm. ns. köyhyyspaketin ja kansalaispalkka-ajatuksen ympärillä ja lehtikirjoittelu on rauhoittunut sitten vuoden 2000. Jotkut poliittiset päättäjätkin ovat jo oivaltaneet, että ongelmana ei ole työhaluttomuus vaan työpaikkojen puute eli työnantajien palkkaushaluttomuus, niin kuin myös lyhytaikaisten töiden byrokraattiset esteet, mutta valoa ei tunnelin päässä vieläkään häämötä: 'aktivointi' ja 'kannustus' kuuluvat yhä edelleen päivittäiseen sanavarastoon, etä- ja keikkatyöt ovat päättäjille yhä edelleen suuri mysteeri ja SATA-komitean esitys sosiaaliturvauudistuksesta on kuin toisesta maailmasta. Työmarkkinatuen minimaaliset korotukset lukeutuvat myös jonkinlaisiin edistysaskelien alkeisiin ajatuksen tasolla, mutta eivät sen laskennalliset vaikutukset toimeentulotukiasiakkaan asemaan, varsinkin kun ne ovat pääasiassa vain lakisääteisiä indeksikorotuksia. Merkittävää vaikutusta niillä ei ole ollut toimeentulotuettomankaan työttömän talouteen. Vuoteen 2009 mennessä summat kyllä ovat hiukan kasvaneet, mutta reaaliarvo laskenut ja summien suhteet säilyneet ennallaan. Jo 1990-luvulta asti on tiedetty tukien laskutapojen aiheuttamat ongelmat, mutta päättäjät eivät ole hievahtaneetkaan, vaikka muutokseen ei tarvittaisi edes rahaa. Monien päättäjien huolestuminen vaikuttaakin kovin teennäiseltä, koska mikään ei käytännön elämässä kuitenkaan muutu. Pääasiallinen vaikutus puheilla hyvistä aikomuksista lieneekin vain mielikuvan luomiselle. Sen sijaan ylläpitokorvaukseen on tullut pikkuruinen korotus, joka työn tai koulutuksen laadusta ja sijainnista riippuen kuluu kuitenkin pääasiassa työn tai koulutuksen aiheuttamiin kuluihin, mutta näkynee hiukan käytännössäkin, koska sitä ei lain mukaan pidetä toimeentulotukilaskelmassa tulona, vaikka jotkin kunnat sitä ovat yrittäneetkin. Samoin yhdistelmätukityöstä eli nykyisestä palkkatuetusta työstä saa toimeentulotukiasiakkaana 20 % tulonvähennyksen ansiosta ns. 'kannustuslisää', mutta asumistuki tosin laskee suunnilleen saman verran. Vuoden 2005 alusta säännöllisen tulon tulorajaksi on vähin äänin muutettu taas melkein entinen Myös työttömän omaehtoisen iltaopiskelumahdollisuuden turvaaminen on lopultakin kirjattu vuoden 2003 työttömyysturvalakiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että mediassa siitä ei löytynyt sanaakaan, vaikka sitä oli odotettu lähes kymmenen vuotta. Työministeriössä ei ilmeisesti katsota tarpeelliseksi julkistaa positiivisia uutisia, vaan ainoastaan 'tarhaus'uutisia. Sävy työttömistä puhuttaessa on kuitenkin ikään kuin hiukan pehmennyt ja ainakin sanotaan tavoiteltavan mieluummin henkilökohtaisia kuin kollektiivisia ratkaisuja. Uusin 'aktivointi'projekti tosin taas todistaa vanhan fiksaation voimaa: työttömän ei yhä edelleenkään sovi saada sitä mitä tarvitsee ja silloin kun tarvitsee, vaan samoja vanhoja, steriilejä ja standardoituja ajantappokeinoja 'syrjäytymisen estämiseksi' - ts. työttömyysidentiteetin vahvistamiseksi ja työttömyyden säilyttämiseksi -, vasta sitten kun se on jo tapahtunut ja kaikille tasalatvaisesti tasan sama annos. Ja totta kai karenssin uhalla. Niin kuin tähänkin asti. Hallitus ja media julistavat suureen ääneen työmarkkinatuen muuttamista ns. vastikkeelliseksi, vaikka se on jo ollut sitä siitä asti, kun se 1.1.1994 otettiin käyttöön. Sen on työministerinä ollessaan Tarja Filatovkin eduskunnan kyselytunnilla myöntänyt, mutta ei ole oikaissut tietoa medioille. Aktivoiden passivoidut, passivoiden aktivoidut Tämän minimaalisen toimeentulon menetyksen uhalla - perustuslain ja jopa rikoslain vastaisesti - työttömiä on sittemmin kiristetty ja kierrätetty monenkirjaviin työvoimapoliittisiin mankeleihin aina uudestaan ja uudestaan: on ns. 'aktiivista sosiaalipolitiikkaa', on tukitöitä, yhdistelmätukitöitä (muuttui vuoden 2006 alusta ns. palkkatukityöksi), työnhakukursseja, työnhakusuunnitelmia, elämäntapakursseja, atk-kursseja, ammatillista koulutusta, ammatinvalinnanohjausta, työharjoittelua, työelämävalmennusta, kuntouttavaa työtoimintaa jne. jne. Näistä osa on tutkimuksissa todettu tuloksiltaan kyseenalaisiksi ja loput laadultaan kehnoiksi, ja joista on todettu olevan työmarkkinoilla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuin Debordin spektaakkeli, jonka autoritäärinen viesti on olemassaolevan oikeuttaminen, varman ja kiistämättömän totuuden ja ainoan mahdollisen maailman tuottaminen, esineellistyneen maailmankuvan tuotantotavan keinot, tulos ja päämäärä, nyky-yhteiskunnan painajainen, ja samalla sen vartija ja väline "yksinäisten massojen eristäytyneisyyden tilan lujittamiseksi". (Debord, 2005, 14, 20, teesit 6, 21, 28) Mielenkiintoista onkin se, että kun työttömien kanssa on ensin vuosikausia 'kannustuksen' nimissä puuhasteltu yhtä ja toista, niin sitten sen tuloksena heidät onkin määritelty niin 'passiivisiksi', että on alettu tuntea tarvetta 'aktivointiin', ja samoilla keinoilla, joilla se on aiheutettukin. Sitä on Tarja Filatov työministerinä ollessaan kutsunut työministeriön lehdistötiedotteen 2.2.2005 otsikossa välittämiseksi. Lehdistötiedotteen otsikossa tosin puhutaan työmarkkinatuen eikä työttömän aktivoinnista. Mitenkähän se on mahdollista? Varsinkin kun työttömän työmarkkinatuki on jo nyt niin äärimmäisen 'aktiivinen' että on useimmiten häipynyt omille teilleen jo ennen kuin on tullutkaan. Tekstissä kuitenkin puhutaan työttömästä ja mainitaan mm. että
Vuonna 2009 tästä 'uudistuksesta' on julkaistu työ- ja elinkeinoministeriön kustantama tutkimus Työmarkkinatuen aktivoinnin vaikutukset. Tutkimuksen mukaan 'uudistuksesta' ei ole ollut juuri mitään hyötyä: byrokratia ja paperisota, työvoimapoliittisten toimenpiteiden määrä, karenssit ja sosiaalitoimen asiakkaat ovat lisääntyneet ja kuntien kulut kasvaneet, mutta työllistyminen ei ole lisääntynyt, koska töitä ei ole. Kahden haastatellun sosiaaliohjaajan mukaan kyse olikin vain tilastojen siivoamisesta ja kiristämisestä (2009, 49), mikä ei ole mikään uutinen. Saman kirjoitin itsekin useille päättäjille jo keväällä 2005 ennen lakimuutosta ja ihan ilmaiseksi. Vuonna 2007 työministeriön tiedotteessa ilakoitiin kuin ihmeparantumista, että "Työmarkkinatuen saajat aktivoituneet, määrä vähentynyt", mutta määrä oli vähentynyt, koska karenssit olivat lisääntyneet. "- - Kun ihmisiä pyritään uhkavaikutusten avulla muuttamaan käyttäytymistään, on selvää, että heillä pitää olla todellisia vaihtoehtoja käyttäytymisensä muuttamiseksi. Monella pitkäaikaistyöttömällä ei vaihtoehtoja ole tai niihin ei ainakaan sisälly työllistyminen avoimille työmarkkinoille. - -" (2009, 57) HELSINGIN SANOMISSA 28.2.2009 myös työ- ja elinkeinoministeri Tarja Cronberg kysyi voidaanko uudistuksena pitää jotakin, joka vain lisää vihaa yhteiskuntaa kohtaan ja toivoi työ- ja elinkeinomisteriön tiedotteessa 27.2.2009 enemmän porkkanoita keppien sijaan. Tutkimuksen johtopäätöksissä työttömyyttä kuitenkin näytetään pidettävän yhä edelleen 'käyttäytymisenä' (2009, 57), jota pyritään 'aktivoinnilla' eli 'uudelleenkasvattamisella' muuttamaan. (ks. MMS, Kaikki työttömät tasa-arvoisessa asemassa, Dostojevski-sitaatit) Siis "yksilön tarpeet huomioivaan" palveluun, jota "hänen katsotaan tarvitsevan", vaan ei "yksilön tarpeet huomioivaan" palveluun, jota "hän katsoo tarvitsevansa". Se tekisi hänestä oman elämänsä aidosti aktiivisen subjektin eikä etäisen keskushallinnon keskinkertaisella bulkkituotannolla aktivoiden passivoitua objektia, ja työministerin tiedotekin alkaisi kuulostaa edes hiukan vähemmän pelkältä ontolta juhlapuheelta. Ja "paremmat kuukausitulot"? Jos tuo 200 € tarkoitti vain ylläpitokorvausta, joka on tarkoitettu mm. työvoimapoliittisen koulutuksen aiheuttamiin ylimääräisiin kuluihin, ei se ollut 200 € vaan 160 €, eikä siis lisännyt työttömän todellisia käyttövaroja teoriassa milliäkään, koska se kuluu niihin ylimääräisiin kuluihin. Jos se tarkoitti myös tukityö'palkkaa', niin siitä taas vie osan asumistuki ja loput toimeentulotuki, eikä tulo muutu silloinkaan. Siis "aktiivista köyhyyspolitiikkaa"? Aivan oikein: sen synnyttämiseksi ja säilyttämiseksi. Teksti tuokin jotenkin mieleen entisen Thilia Thalian kilpatehtävän, jossa annettujen sanojen ympärille piti kehitellä jokin tarina: aktiivinen, passiivinen, palvelu, köyhyys, tarpeet, yksilö, räätälöity ... Ns. 'aktivoinnin' 'tulokset' siis on tiedetty jo pitkään, mutta silti jokainen uusi työministeri on aloittanut aina uudestaan samasta 'aktivointi'pisteestä jo lähes 20 vuoden ajan ja erityisesti 1995 lähtien, niin myös työministerinä 26.6.2009 aloittanut Anni Sinnemäki.
Työministerit 1987-2014
Sosiaali- ja terveysministerit 1987-2014
Peruspalveluministerit 1999-2014 Ks. myös Palkka-alea ja 'passiivisuutta', Työttömän kuva ... ja Työttömyyden hinta, Ei vakavissaan aikomustakaan, tekstilaatikko. AAMULEHDEN uutisessa työmarkkinatuesta 24.3.2005 todettiin, että "työvoimapoliittinen koulutus on kaikille vähemmän koulutetuille samantyyppistä", jolloin tarkoitetaan nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä ja oletetaan annetusti, että he ovat kaikki kuin samasta muotista tullutta surkeata marginaalia. Työvoimahallinto siis näyttää 'syrjäytyneen' jonnekin 15 vuoden takaiselle tasolle ja unohtaneen, että aikaa myöten myös akateemisista, ammattitaitoisista, koulutetuista ja itseoppineista työttömistä tulee, ja on jo tullutkin, pitkäaikaistyöttömiä. Muuan akateeminen työtön kirjoittikin hiljattain jollakin keskustelusivulla järkyttyneensä, kun hänen entinen lihakauppiaansa 'opetti' hänelle tällaisella pilipalikurssilla työnhakua. Karenssin uhalla. Tämä akateeminenhan olisi pystynyt itse - ja todennäköisesti paremmin - vetämäänkin tällaisen 'kurssin'. Toinen työtön kirjoitti työnantajan sanoneen, että ei palkkaa työttömiä, koska haluaa luotettavan henkilön. Työvoimahallinnon ja median työttömyyttä säilyttävä asennekasvatus on mennyt hyvin perille! Seuraavaksi tämän hyvin heterogeenisen ryhmän ammattitaidot, elämänkokemus ja erilaisuus liisteröitiin matalan tuottavuuden työn tuella lopullisesti siihen "totaalisen yhdenvertaisuuden tilaan" (ks. MMS, Kaikki työttömät tasa-arvoisessa asemassa) samaan tukirimaa hipovaan minimiin ja oletusarvoasteikon samalle alimmalle portaalle, mikä
Se vahinko - tai tarkoitus - on jo tapahtunut. Yhä edelleen siis työttömiin - erityisesti pitkäaikaistyöttömiin - suhtaudutaan kuin homogeeniseen massaan ja laumaan, ensisijaisesti ns. 'passiiviseen' ja 'joutenolevaan', kun työmarkkinatukeakin on alettu kutsua passiivitueksi, jopa työministeriön sivuilla. Työvoimapoliittisilla toimenpiteillä siis ei työministeriönkään mielestä voisi muuta kuin ns. 'passivoitua', jolloin median ja työvoimahallinnon yhteistuumin vuosia harjoittaman kategorisoinnin, standardoinnin, typistävän sanelun, kieltojen, käskyjen, olemattoman perusturvan kiemuroiden ja karenssiuhkien lamaannuttamana työpaikan saaminen saattaakin lopulta riemukkaassa vapaudessaan osoittautua yhtä suureksi katastrofiksi kuin sen menettäminenkin. Eli niin kuin em. otteen jälkeen kirjoitan:
Viitteitä ilmassa Alun perinhän vuonna 2000 pamfletin tähtäimessä olivat nimenomaan poliittiset päättäjät, jotka olivat synnyttäneet
Työvoimapalvelun määrittelyä ja eettisiä ohjeita ei Googlen hakutuloksissa ole löytynyt, mutta Jyväskylän yliopistossa tehdyssä Päivi Venäläisen gradussa työvoimaneuvojien käsityksistä laadukkaasta palvelusta jo vuodelta 1997 sivuilla 33 ja 35 todetaan mm., että "- - Asiakaskeskeisyys on ensimmäinen palvelun laatuajattelun minimilähtökohdista. - - Työvoimaneuvojat korostavatkin palvelun olevan myös puhumista ja kuuntelemista sellaisenaan, ei välttämättä siinä mielessä, kuin uusittaessa työnhaku tai laitettaessa ilmoittautumispäivämäärä papereihin. - -" Sosiaalityön määrittely löytyy Sosiaalityön yliopistoverkoston sivuilta: "Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalityöntekijän yliopistokoulutuksen saaneen ammattihenkilön toimintaa, joka perustuu tieteellisesti tutkittuun tietoon, ammatillis-tieteelliseen osaamiseen ja sosiaalityön eettisiin periaatteisiin. Sosiaalityöllä vahvistetaan hyvinvointia edistäviä olosuhteita, yhteisöjen toimivuutta sekä yksilöiden toimintakykyisyyttä. Työ on yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen sosiaalisten ongelmien tilannearviointiin ja ratkaisuprosesseihin perustuvaa kokonaisvaltaista muutostyötä, joka tukee ihmisten selviytymistä." Sosiaalialan ammattilaisen eettisten ohjeiden (vuonna 2017) sivulla 13 muistutettiin vuonna 2007, että "- - Jokaisen asiakkaan tilanne on ainutlaatuinen. Asiakassuhteessa vaikuttavat monenlaiset näkyvät ja piilossa olevat yhteiskunnalliset valtarakenteet, jotka ammattilaisen on syytä pyrkiä tiedostamaan ja tunnistamaan. - -" Ja asiakkaan oikeusturvasta sivulla 7: "- - Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan eli viranomaisten on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Kyse ei ole mistään muodollisesta oikeusturvasta vaan siitä, että viranomaisen on aktiivisesti huolehdittava asiakkaan oikeuksista kaikissa häntä koskevissa arkisissakin ratkaisuissa." Ja lain asiakkaan asemasta ja oikeuksista "- - Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa." Ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjeissa toimeentulotukilain soveltajille 2013 toimeentulotuen tarkoituksesta, sitaatti vuoden 2007 oppaan sivulta 16: "- - laajempi tehtävä kuin vain elämälle välttämättömän turvan antaminen, eli niin sanotun olemassaolominimin täyttäminen. Sen tavoitteena ei ole vain pitää henkilöä tai perhettä hengissä. Toimeentulotuen tarkoituksena on myös antaa mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan toimintaan. Toimeentulotuki on tarkoitettu kattamaan menoja laajemmin kuin ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa vastaava välttämätön toimeentulo vaatii. Kaikissa soveltamistilanteissa tulee kuitenkin turvata vähintään välttämätön toimeentulo. - -" Vuoteen 2009 tultua tuntuu kuitenkin siltä kuin ilmassa olisi viitteitä siitä, että päättäjät lopultakin olisivat hamuilemassa sieltä magneettiselta etelänavalta edes hiukan lähemmäs työttömien todellisuutta, koska monet vuoden 2000 jälkeiset lakimuutokset ja niitä koskevat hallituksen esitykset ja valiokuntien lausunnot ja mietinnöt korostavat useaan otteeseen räätälöityjä ratkaisuja, yksilöllisiä palveluja ja niiden mielekkyyttä, asiakkaan tarvetta, itsemääräämisoikeutta ja vapaata valintaa. Ainakin tekstin tasolla työttömien erilaisuus siis olisi jo tunnustettu. Ellei tekstien tarkoitus ole vain toimia savuverhona niiden takana puuhastelulle. Pelin kielenä kielipeli - kieli muokkaa ilmapiiriä ja ilmapiiri kieltä. Sana on vapaa. Oikea sana. Löydä sisäinen Stasisi! Mitä tahansa pro officium. Lähde Lopputuloksia. Sen sijaan on yllättäen ilmaantunut hälyyttäviä merkkejä siitä, että ainakin joidenkin paikallishallintojen edustajat olisivatkin ne, jotka vuorostaan ovat fiksoituneet menneen maailman strategioiden tarhaustasolle. Siis nokkaa tai pyrstöä tervassa vuorotellen kun hierarkian pohjimmaisten pikkubyrokraattien piiri pieni pyörii ja valtataistelu vaientaa toisinajattelijat. Ja kun käytössä ovat ns. italialaisen lakon (sciopero bianco) menetelmät, voi myös olla varma siitä että mikään ei liiku. Siinä farssissa työttömät ovat yhä edelleen pelkkä byrokratian pyörityksen, itsesensuurin ja ryhmäajattelun yhdenmukaistama peliväline, ja työttömyyden 'hoito' vain keino viran säilyttämiseksi ja työttömän pitämiseksi työttömänä. Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Ennen myös puhuttiin asiakaskeskeisyydestä, nykyisin asiakaslähtöisyydestä. Siinä on selvä ero. (ks. Työttömyyden hinta I, 36 miljardia ja 97 000,00, tekstilaatikko, ja Sanamagiaa, Tarkoitushakuista kielipeliä) Kunnat harjoittavat lähes poikkeuksetta sosiaali- ja terveysmenojen alibudjetointia, mikä on laitonta ja tuottaa vain leikkauksia. Todellisia ja rehellisiä säästöjä voisi syntyä vain ylibudjetoinnista. Tämä oli havaittu jo HELSINGIN SANOMISSAkin, jossa 27.2.2011 uutisoitiin otsikolla "Kunnat eivät tunne lakeja" miten kunnilla näyttää kyllä riittävän rahaa kalliisiin oikeudenkäynteihin, jotka koskevat niiden luistamista velvoitteistaan omien 'filosofioidensa' nimissä, mutta ei lakisääteiseen, yksilöllisesti tarveharkintaiseen perusturvaan. Uutinen koski vammaispalvelujen saatavuutta, mutta sama ilmiö löytyy helposti muiltakin sosiaali- ja työvoimapalvelujen alueilta. Uutisen mukaan esimerkiksi vuonna 2008 päätöksistä oli tehty yli 10 000 valitusta ja kantelua eri oikeusasteisiin, eduskunnan oikeusasiamiehelle, oikeuskanslerille, lääninhallituksiin ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen eli nykyiseen Valviraan. LÄHTEITÄ, MERKINTÄTAPOJA, POP-UPPEJA Varsinainen pamflettiteksti eli osat 1 - 4 ja laskelmat, jotka ovat navigoinnissa vihreitä, on kirjoitettu pääasiassa vuoden 2000 aikana alun perin MSWord-versioksi, joka on säilytetty joitakin täsmennyksiä, tarkennuksia, hienosäätöjä ja yleisluontoisia täydennyksiä lukuunottamatta asiasisällöltään koskemattomana. Vertailukelpoisuuden vuoksi kaikki summat ovat lähtökohtaisesti markkoina kautta linjan, mutta uudemmissa teksteissä myös tai vain euroina. Tämän WWW-version tein keväällä 2002, jolloin aloin lisätä uusiin pop-up Tekstin sisältämät lyhyet sitaatit ovat peräisin lehtileikeluettelon leikkeistä tai kuulemistani radio-ohjelmista. Muutamien pitempien lainauksien lähteet löytyvät kirjallisuusluettelosta, pop-up -viitteissä kaikki lähteet on mainittu päivämäärineen ja sivunumeroineen. Myöhemmin sivuille on tekstilaatikoihin lisätty poistettuja pop-uppeja ja uusia ajankohtaisia vahvistuksia lähdemainintoineen ja sitaatteineen. Kaksinkertaiset sitaatit sisältävät suoran lainauksen - tekijänoikeuslain 22 §:n mukaan "tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa" - ja yksinkertaisten sitaattien tarkoituksena on useimmiten korostaa sanan muka-luonnetta, sen sävyä ja äänenpainoa, mikä selvinnee kulloisestakin asiayhteydestä, mutta myös osoittaa sitaatin sisältämä sitaatti. Myös osa kursivoinneista osoittaa sanan painotusta. Kirjallisuusluettelon kirjoittajista varsinkin Anu Kantola, Eero Ojanen ja Tuula Helne ovat nousseet ylivoimaisesti ylitse muiden. Heiltä olen löytänyt runsaasti vahvistusta omille päätelmilleni, mikä tuntuu sitäkin paremmalta, kun ne on Ojasta lukuunottamatta julkaistu vasta oman tekstini kirjoittamisen jälkeen. Myöhemmin myös Guy Debord, Marko Pyhtilä ja Seppo Ruotsalainen ovat tuoneet merkittävää vahvistusta ja lisäkimmoketta uusille näkökulmille. Naomi Klein taas on laajentanut lokaalit näkymät globaaleiksi ja saanut tulevaisuuden - ja jo nykypäivänkin - näyttämään vieläkin synkemmältä. Sivut liikkuivat ensin paperiversioina ahkerasti ympäri Etelä-Suomea eri vastaanottajille vuodesta 2000 lähtien, sitten levykkeillä ja CD:llä, kunnes verkkoversio julkistettiin 3.1.2005. Sivustoa tarkistetaan säännöllisesti ja täydennetään tarvittaessa uusilla pop-up -viitteillä tai tekstilaatikoilla. Katso päivityksistä, kävijämääristä, käyttöoikeuksista ym. sivuston tiedoista. Kurussa (kesäkuussa 2000) 24.2.2011 - Ulrika Juselius -
Jälkipyykkiä lama- ja tukityötutkimuksissa Kaikki Helsingin Sanomien uutisartikkelit vuodesta 1990 alkaen löytyvät tekstimuotoisina Helsingin Sanomien arkistosta, lehden tilaajille ilmaiseksi, muille maksullisina. HELSINGIN SANOMAT 31.10.2001
HELSINGIN SANOMAT 2.11.2001
HELSINGIN SANOMAT 3.11.2001
HELSINGIN SANOMAT 3.11.2001
HELSINGIN SANOMAT 5.11.2001
ILTA-SANOMAT 7.11.2001
HELSINGIN SANOMAT 16.11.2001
|